Beter met Paul Baas 

Klik hier om de ondertitel te bewerken

Blog

Luisteren en gehoord worden

Geplaatst op 9 maart, 2020 om 6:50

Wie luistert ontvangt. Studie heeft uitgewezen dat studenten die hoog scoren op actieve luistervaardigheid beter presteren in hun studie. Actief en responsief luisteren, open vragen stellen en aandachtig bezig zijn met het verhaal van de ander. Hiermee ontstaan betere relaties tussen partners en vrienden en ook tussen verkopers en klanten. En als je praat dan hoor je alleen jezelf, je krijgt geen informatie van de ander. Informatie van de ander is ook belangrijk in een sollicitatiegesprek, ontdekken waar jij aan moet voldoen en niet zomaar beginnen met uitleg of toelichting. En daarbij is er een natuurwet die uitmaakt dat mensen een diepe behoefte hebben aan betekenisvol contact hebben met andere mensen. Het vreemde is dat na afloop van een gesprek zij die het meeste hebben gesproken zeggen dat het een goed gesprek was! Dit kan je natuurlijk bewerkstelligen in een sollicitatie en verkoopgesprek; laat de ander praten om meer verbinding te krijgen. Zorg er wel voor dat je toch ook aan het woord komt om essentiële zaken aangetipt te hebben. HR mensen en inkopers hebben al voor de afspraak een beeld waar jij min op scoort. Bij een sollicitatie bijvoorbeeld je leeftijd en bij de inkoper dat je wel te duur zal zijn. Dus als je dit in een korte toelichting niet ombuigt (zelfs zonder dat ze dat vragen) dan blijven die min punten staan. Dan wel goed gesprek maar toch geen match! Een ander moment is een Date, ook hier is spontaniteit of eigendunk een instinker voor een match. Als jij praat hoor je niets van de ander en voor je het weet heb je al een label niet te kunnen luisteren. Opmerkelijk is de beschrijving van vrouwen op een datingsite dat ze een man zoeken die kan luisteren.....

Hierbij een paar luistergewoonten die we maar beter af kunnen leren: We adviseren de ander: veel mensen schieten direct in een gesprek in de adviesrol. Dat wij dat ook hebben meegemaakt of hoe de ander het moet aanpakken. - Beter kunnen we doorvragen, luisteren, aandacht geven en iemand zijn verhaal laten doen. En doe je dat niet dan voelt de ander zich niet gehoord en het voelt voor die persoon alsof ze dan zelf het probleem niet op kunnen lossen. - We voeren debat, geen dialoog: het vormt een eenzijdige belichting en vullen in. Hierbij overstem je de ander iets van jouw verhaal te vinden. En omdat de prater geen ruimte overlaat, verlies je het contact. De ander voelt zich niet betrokken en zelfs overbodig, en dat voelt niet goed. - We zijn bang voor stilte: voor prater en luisteraar belangrijk om stiltes te laten ontstaan, om reflectie te krijgen en ook zelf als prater om het goed, doordacht te verwoorden. En wie weet krijg je dan een goede vraag om je verhaal beter te maken met meer diepgang voor beiden. Niet voor niets is er het spreekwoord dat zegt: spreken is zilver en zwijgen is goud! In praktijk geeft communicatie ook onnodig frictie tussen mensen. 'Verbindende Communicatie' ( door Jan van Koert in NL) , ook wel Geweldloze Communicatie ( Marchall Rosenberg USA) geeft veel inzichten om beter te communiceren. Hun boeken zijn aan te bevelen! De natuurwet geeft ook een simpel antwoord waarom we gehoord willen worden: dit hoort bij ons overlevingssysteem. Want als je niet gehoord wordt dan hoor je er niet bij en op dat moment komt jouw systeem in tegenactie want je wilt niet opgegeten worden door de beer die de zwakste van onze kudde achterna gaat. Lees hierover meer in het blogitem 'discrimineren en pesten'.

Categorie├źn: Geen

Plaats een reactie

Oeps!

Oops, you forgot something.

Oeps!

De woorden die je hebt ingetypt komen niet overeen met de opgegeven tekst. Probeer het nogmaals.

0 reacties