Beter met Paul Baas 

Klik hier om de ondertitel te bewerken

Blog

Gezond gewicht: andere levensstijl

Geplaatst op 8 februari, 2020 om 5:25

Mijn ervaring is dat er zoveel dieten zijn geweest en ook allemaal weer verdwenen zijn. Het is natuurlijk ook inspelen op de dag van vandaag. Vroeger toen we fysieker bezig waren in ons bestaan en nu met meer stress in ons leven. Het lichaam is ook een volhouder. Ooit ontwikkeld met de kennis dat we naar voedsel moeten zoeken en we dus ook perioden meemaken dat het er niet is. Kijk maar eens hoeveel voedsel wij importeren om toch elke dag een uitgebreide maal te kunnen maken. En dus hebben we een grijpvooraad en een groot magazijn. Dat laatste om vooral voedsel te hebben op momenten dat het in onze omgeving er niet is. En zolang we ons niet echt inspannen blijft dat groot magazijn onaangeroerd. Want we bewegen minder en daarbij stouwen we op veel momenten van de dag allerlei lekkerheden naar binnen. En datgene wat niet opgebruikt wordt gaat langzaamaan het groot magazijn in. En zo zien we onszelf meer en meer 'uitdikken'. En ergens hebben we een heel strenge magazijnchef die eigenlijk niet wil dat we aan de magazijnvoorraad komen als de grijpvoorraad niet eerst op is! Een 'dieet' heeft een goede uitwerking als je het lang volhoudt (de magazijnchef gek zeurt). Belangrijk is dus om hetgeen je eet, af te stemmen op je verbruik van die dag. En dat is dus voor iedereen anders: onthoud een bouwvakker niet van koolhydraten. Complex dus en veel deskundigen die zeggen dat ze het weten. De 'schijf van 5 ' is omstreden omdat juist iedereen een eigen 'dieet' zou moeten hebben. Vandaar dat ik kies voor veranderen van levensstijl als je kilo's kwijt wilt. Meer of juist minder eetmomenten, kleinere porties (geen pan op tafel), gevarieerd, met nadruk op zelf klaarmaken, onbewerkt, als het kan biologisch en natuurlijk goed monitoren op verslaving: koffie, alcohol, snoep, frisdrank, chocolade en andere heerlijkheden.

Een artikel in het NRC over andere levensstijl vwb keuze van voedselbereiding: 

Vrijwel elk dieet verliest uiteindelijk zijn effect omdat je terugvalt in je oude (eet)gewoonten. Wil je blijvend een gezond gewicht, stop dan met diëten en pas je levensstijl aan. Dat begint met vers en onbewerkt voedsel, roepen deskundigen nog net niet in koor. Onderzoeker Kevin Hall van het National Institute of Diabetes and Digestive heeft ontdekt dat de mate waarin voedsel bewerkt is, veel meer uitmaakt dan de hoeveelheid vetten of koolhydraten. Proefpersonen kregen bewerkte en onbewerkte voeding en bij onbewerkte voeding vielen ze af. Producenten van bewerkte voeding hebben een groot deel van de spijsvertering al gedaan. Je hoeft minder je best te doen om de energie uit het eten te halen.

Ikzelf maak de keuze om zo min mogelijk E-nummers binnen te krijgen. Ze zijn weliswaar goedgekeurd en ook vaak lichaamseigen maar de hoeveelheid die ze erin doen, zoals E621 (mononatriumglutamaat of Ve-tsin) is zo sterk van (lekkere) smaak dat we veel van dat product gaan eten en dus ook (te) veel van die stof binnen krijgen. Daarbij verpest het je smaak uiteindelijk en kies je sneller voor een product met deze smaakstof dan een puur product dat je zelf op smaak brengt met reguliere kruiden. Eigenlijk een verslavingseffect. En samengesteld voedsel heeft conserveermiddel, kleurstoffen, emulgatoren en stabilitoren: hoe zijn die stoffen in ons lichaam bevorderlijk voor gezondheid?

Categorie├źn: Geen

Plaats een reactie

Oeps!

Oops, you forgot something.

Oeps!

De woorden die je hebt ingetypt komen niet overeen met de opgegeven tekst. Probeer het nogmaals.

0 reacties